Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
La fel ca in anul 2022, din diverse surse se insinueaza incet noile masuri fiscale discutate in coalitie, masuri care vizeaza noi cresteri de taxe. Mentionam ca nu avem un proiect oficial de ordin publicat de Ministerul de Finante si care sa fie in dezbatere publica. Documentul cu masurile discutate in coalitie a fost publicat de site-ul Hotnews.ro .
Iata mai jos o SINTEZA :
Impozit pe profit
1.Se introduce Ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit
Ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit se determină astfel:
a) Pentru contribuabilii, alții decât cei de la lit. b):
AFIP = 16%*[(3% *(VT – Vs) + Sch]
b) Pentru contribuabilii care înregistrează pierdere fiscală cumulată la sfârșitul trimestrului/anului de calcul și oricare dintre următoarele cheltuieli referitoare la consultanță, management, la redevențele definite potrivit art. 7 pct. 36, altele decât cele specifice activităților de inovare și/sau cercetaredezvoltare, înregistrate în relația cu o persoană afiliată, definită potrivit art. 7 pct. 26, sau cu o persoană situată într-un stat cu care România nu are încheiat un instrument juridic în baza căruia să se realizeze
schimbul de informații:
AFIP = 16%*Sch
c) Pentru aplicarea lit. a) și b), indicatorii au următoarea semnificație:
AFIP = ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit determinat cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul.
VT = veniturile totale, determinate cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul.
Vs = veniturile care se scad din veniturile totale, determinate cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul, sunt:
- veniturile neimpozabile prevăzute la art. 23 și 24;
- veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
- veniturile aferente costurilor serviciilor în curs de execuţie;
- veniturile din producţia de imobilizări corporale şi necorporale;
- veniturile din subvenţii;
- veniturile realizate din despăgubiri, de la societăţile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele
produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii
Sch= suma cheltuielilor referitoare la consultanță, management, drepturi de proprietate intelectuală, inclusiv cu redevențe definite potrivit art. 7 pct. 36, altele decât cele specifice activităților de inovare și/sau cercetare-dezvoltare, înregistrate în relația cu o persoană afiliată, definită potrivit art. 7 pct. 26, sau cu o persoană situată într-un stat cu care România nu are încheiat un instrument juridic în baza căruia să se realizeze schimbul de informaţii; suma acestor cheltuieli se calculează de la începutul
anului fiscal/anului fiscal modificat și până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul.
Contribuabilii, altii decat cei care aplica regulile speciale de impozitare care determină un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul mai mic decât ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, stabilit potrivit prevederilor alin. (2) lit. a), sunt obligați la plata impozitului pe profit la nivelul acestui ajustor. În cazul în care contribuabilii înregistrează pierdere fiscală se aplică următoarele reguli:
a) contribuabilii care înregistrează pierdere fiscală cumulată la sfârșitul trimestrului/anului de calcul sunt obligați la plata impozitului la nivelul ajustorului determinat potrivit lit. b) de mai sus; în cazul în care nu se înregistrează cheltuieli de natura celor prevăzute la lit. b), ajustorul este zero;
b) contribuabilii care înregistrează profit impozabil cumulat la sfârșitul trimestrului/anului de calcul, dar ca urmare a recuperării pierderii fiscale din anii precedenți, potrivit art. 31, înregistrează pierdere fiscală, sunt obligați la plata impozitului la nivelul ajustorului determinat potrivit lit.a) de mai sus.

2.Sponsorizari
Se introduce prevederea ca cheltuielile de sponsorizare și/sau mecenat, acordate potrivit legii, cheltuielile privind bunurile, mijloacele financiare și serviciile acordate Fondului Națiunilor Unite Pentru Copii – UNICEF, precum și altor organizații internaționale care își desfășoară activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care România este parte, sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal. Pentru aceste cheltuieli se acordă și o deducerea suplimentară la calculul rezultatului fiscal, în proporţie de 300%. În cazul sponsorizărilor efectuate către entități persoane juridice fără scop lucrativ, inclusiv unități de cult, sumele aferente acestor cheltuieli se deduc, potrivit prevederilor prezentului alineat, doar dacă beneficiarul sponsorizării este înscris, la data încheierii contractului, în Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale, potrivit alin. (4.1)
3. 50% deductibilitate cheltuieli functionare sediu social
Se introduce in lista cheltuielilor deductibile limitat: 50% din valoarea cheltuielilor de funcționare, întreținere și reparații aferente unui sediu social situat în clădiri de locuințe sau clădiri individuale de locuit, din zone rezidențiale, definite potrivit prevederilor legale, care nu este utilizat exclusiv în scopul activității economice.
4.Scadere de la 50% la 25% a deductibilitatii cheltuielilor cu autoturismele
Mai precis, devin cheltuieli deductibile doar 25% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv în scopul activității economice, cu o masă totală maximă autorizată care să nu depășească 3.500 kg și care să nu aibă mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzând și scaunul șoferului, aflate în proprietatea sau în folosința contribuabilului.
5.Cheltuieli nedeductibile
Se elimina din lista de cheltuieli nedeductibile cheltuielile cu sponsorizarea si cheltuielile reprezentând costul de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale. Mai precis la articolul 25 alineatul (4) literele i), t) și ț) se abrogă.
6.Deductibilitatea ajustarilor (art 26 alin 1 lit c) CF) pentru deprecierea creantelor scadere de la 50% la 30%
7.Deductibilitate limitata amortizare sediu social
Pentru un sediu social situat în clădiri de locuințe/clădiri individuale de locuit, din zone rezidențiale, care nu este utilizat exclusiv în scopul activității economice, amortizarea este deductibilă fiscal la nivelul a 50% din valoarea amortizării.
Impozit pe dividende
8.Impozitul pe dividende se stabilește prin aplicarea unei cote de impozit de 10% asupra dividendului brut plătit unei persoane juridice române. Impozitul pe dividende se declară și se plătește la bugetul de stat, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se plătește dividendul.
Se precizeaza ca in cazul dividendelor distribuite în baza situaţiilor financiare interimare întocmite în cursul anului 2023, cota de impozit pe dividende este de 8%, fără recalcularea impozitului pe dividendele respective, după regularizarea acestora pe baza situaţiilor financiare anuale aferente exerciţiului financiar 2023, aprobate potrivit legii.
Microintreprinderi
9.Posibilitatea de a detine doar o entitate cu caracter de microintreprindere, nu 3 cum este in prezent
Se elimina posibilitatea de a detine mai multe microintreprinderi. In prezent, o persoana poate detine 3 microintreprinderi . Prin noul act normativ se introduce drept conditie faptul ca : “are asociați/acționari care nu dețin, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la nicio persoană juridică română care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, incluzând şi persoana care verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute de prezentul articol”
In cazul în care oricare dintre asociații/acționarii persoanei juridice române deține, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot și la o altă persoană juridică română care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, aceștia trebuie să stabilească persoana juridică română care aplică prevederile prezentului titlu, pentru restul persoanelor juridice, urmând să fie aplicabile prevederile titlului II, adica impozit pe profit. Deținerea indirectă, de peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, se stabilește ca pentru persoanele afiliate, definite la art. 7 pct. 26.
10. Clarificari privind microintreprinderile aflate in inactivitate
Se introduce clarificarea ca microîntreprinderea care se află în inactivitate temporară sau declară pe propria răspundere că nu desfășoară activități la sediul social/sediile secundare, situații înscrise, potrivit prevederilor legale, în registrul comerțului sau în registrul ținut de instanțele judecătorești competente, după caz, pentru întreaga perioadă în care înregistrează aceste situații de inactivitate este plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor.
De asemenea, o microîntreprindere care s-a aflat în inactivitate temporară sau a declarat pe propria răspundere că nu desfășoară activități la sediul social/sediile secundare, situații înscrise, potrivit prevederilor legale, în registrul comerțului sau în registrul ținut de instanțele judecătorești competente, după caz, continuă să fie plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprindere la data reluării activității dacă îndeplinește condițiile prevăzute la art. 47 alin. (1) lit. d) și h), iar pe cea de la lit. g), prin excepție, în termen de 30 de zile inclusiv de la data reluãrii activitãții.
11. Noile cote la microintreprinderi
Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor se propun a fi :
a) 1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depășesc 300.000 lei inclusiv și care nu desfășoară activitățile prevăzute la lit. b) pct. 2;
b) 3%, pentru microîntreprinderile care:
- realizează venituri peste 300.000 lei Atentie! lei nu euro!!!
- desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN: 5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator, 5829 – Activități de editare a altor produse software, 6201 – Activități de realizare a softului la comandă (software orientat client), 6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia
informației, 5610 – Restaurante, 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente, 5629 –
Alte servicii de alimentaţie n.c.a., 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor, 6910 -Activități juridice, pentru activități ale notarilor și avocaților, 8621 – Activități de asistență medicală generală, 8622 – Activități de asistență medicală specializată, 8623 – Activități de asistență stomatologică, 8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană.
12.Obligatia de a trece de la micro la profit daca ai o rata a rentabilitatii de peste 30%
În cazul în care, în cursul unui an fiscal, o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 300.000 lei și o rată a rentabilității de peste 30%, calculată ca raport între profitul net și venituri totale, înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care se înregistrează acest caz.
13.Eliminarea deducerii pentru sponsorizari
Se propune abrogarea art 56 alin. (1.1) care prevede acordarea deducerii de 20% din impozitul pe microintreprinderi pentru sponsorizari. Mai precis, abrogarea urmatorului aliniat:
Microîntreprinderile care efectuează sponsorizări pentru susținerea entităților nonprofit și a unităților de cult, care la data încheierii contractului sunt înscrise în Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale potrivit art. 25 alin. (41), precum și microîntreprinderile care acordă burse elevilor școlarizați în învățământul profesional-dual în conformitate cu prevederile art. 25 alin. (4) lit. c) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, scad sumele aferente din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor până la nivelul valorii reprezentând 20% din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat pentru trimestrul în care au înregistrat cheltuielile respective.
Impozit pe venit
14.Eliminarea partiala a facilitatilor in IT -scutirea de impozit
Scutirea se aplică la un singur angajator/plătitor, pentru veniturile de până la 10.000 lei inclusiv obținute din salarii şi asimilate salariilor realizate de persoana fizică în baza unui singur contract individual de muncă, raport de serviciu, act de delegare sau detașare sau a unui statut special prevăzut de lege, pe baza opțiunii exprimate, în scris, prin declarație pe propria răspundere la angajator/plătitor, după caz. Partea din venitul brut lunar ce depăşeşte 10.000 lei nu beneficiază de facilităţi fiscale.
15.Scaderea plafonului pentru beneficii neimpozabile de la 33% la 20%
Venituri din cedarea folosintei bunurilor
16.Mai mult de 5 contracte
Se abroga prevederea ca persoanele fizice care realizează venituri din cedarea folosinței bunurilor din derularea unui număr mai mare de 5 contracte de închiriere la sfârșitul anului fiscal, începând cu anul fiscal următor, califică aceste venituri în categoria venituri din activități independente și le supun regulilor de stabilire a venitului net pentru această categorie.
17.Deducerea din veniturile din chirii a 20% cota forfetara de cheltuieli
La veniturile din chirii pentru calculul venitului net se reintroduce posibilitatea de a deduce din venit a unei cote de 20% cheltuieli. In 2022 cota era de 40% iar in 2023 s-a eliminat posibilitatea deducerii.
18.Venitul din cedarea folosintei bunurilor determinat in sistem real
Se abroga art 88 care facea referire la impozitarea venitului net anual din cedarea folosinței bunurilor determinat în sistem real.
19.Creste impozitul la veniturile din transferul tilurilor
In prezent se aplica cotele de 1% respectiv 3%, in functie de perioada detinerii, iar cresterea se propune a fi la 3% respectiv 5%.
a) în cazul titlurilor de valoare:
(i) prin aplicarea unei cote de 3% asupra fiecărui câştig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobândite şi înstrăinate într-o perioadă mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobândirii;
(ii) prin aplicarea unei cote de 5% asupra fiecărui câştig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobândite şi înstrăinate într-o perioadă mai mică de 365 de zile de la data dobândirii;
b) în cazul operaţiunilor cu instrumente financiare derivate:
(i) prin aplicarea unei cote de 3% asupra fiecărui câştig din efectuarea de operaţiuni cu nstrumente financiare derivate deţinute o perioadă mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobândirii;
(ii) prin aplicarea unei cote de 5% asupra fiecărui câştig din efectuarea de operaţiuni cu instrumente financiare derivate deţinute o perioadă mai mică de 365 de zile de la data dobândirii.
Pentru determinarea perioadei în care au fost deţinute se consideră că titlurile de valoare şi instrumentele financiare sunt înstrăinate/răscumpărate în aceeaşi ordine în care au fost dobândite, respectiv primul intrat – primul ieşit, pe fiecare simbol.
20. Venitul din transferul proprietatilor imobiliare
Impozitul este in prezent de 3% respectiv 1% in functie de perioada detinerii (sub 3 ani sau peste 3 ani). Se propune cresterea la 5% respectiv 3%.
Contributii sociale
21. CAS
Se propune introducerea unui al treilea plafon la CAS- cel de 36 de salarii minime. In prezent sunt 2 plafoane la CAS: 12 salarii , respectiv 24 salarii.
Pentru cei care depasesc 36 de salarii minime, contributia la pensie anuala ar fi 25%*3.000 lei * 36 = 27.000 lei.
22. CASS
Se elimina scutirea de CASS pentru angajatii din constructii , sectorul agricol si industria alimentara.
Se elimina plafoanele la CASS la PFA – practic se va datora CASS 10% la venitul obtinut.
La celelalte venituri- ex. dividende, vor exista 4 plafoane : 6,12,24 si 36 salarii.
TVA
23.TVA 19% servicii de restaurant si catering
Se elimina cota de 9% pentru serviciile de restaurant şi de catering, cu excepţia băuturilor alcoolice şi a băuturilor nealcoolice care se încadrează la codurile NC 2202 10 00 şi 2202 99.
24. Se elimina cota redusa de 5%
Impozite si taxe locale
25.Impozitarea deținerii mai multor proprietăți imobiliare
Se introduce un impozit nou in cazul detinerii de mai multe proprietati imobiliare: sunt obligate la plata impozitului pe deținerea mai multor proprietăți imobiliare, stabilit conform prezentului titlu, persoanele fizice care au în proprietate clădiri situate în România a căror valoare impozabilă calculată potrivit titlului IX Impozite și taxe locale depășește 2.500.000 lei, denumite în
continuare contribuabili.
Impozitul pe deținerea mai multor proprietăți imobiliare se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra diferenței dintre suma valorilor impozabile individuale comunicate de către organul fiscal local prin decizia de impunere și plafonul de 2.500.000 lei.
Alte prevederi
26.Se elimina deducerea unei sume de 200 lei la angajatii cu salariul minim brut de 3.000 lei
Se aplica incepand cu septembrie 2023.
Mai precis se abroga integral art XXXVIII al OUG 168/2022 pe care il redam mai jos:
” Prin derogare de la prevederile art. 78, art. 139 alin. (1), art. 140, art. 157 alin. (1) și ale art. 220^4 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, începând cu data de 1 ianuarie 2023, în cazul salariaților care desfășoară activitate în baza contractului individual de muncă, încadrați cu normă întreagă, la locul unde se află funcția de bază, nu se datorează impozit pe venit și nu se cuprinde în baza lunară de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii suma de 200 lei/lună, reprezentând venituri din salarii și asimilate salariilor, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
a) nivelul salariului de bază brut lunar stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri și alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe țară garantat în plată stabilit prin hotărâre a Guvernului, în vigoare în luna căreia îi sunt aferente veniturile;
b) venitul brut realizat din salarii și asimilate salariilor, astfel cum este definit la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, în baza aceluiași contract individual de muncă, pentru aceeași lună, nu depășește nivelul de 4.000 lei inclusiv “.